Sims világ

Sziasztok!Ezen az oldalon tippeket,taleket stb... olvashatsz.Sims 2 és Sims 3 témából... Jó szórakozást!!! :) Aki szerette a mysims.hu oldalt, az tudni fogja ha lementem

Itt Tale ket olvashatsz.Tale=Történet 

A Tale nem olyan történet,hogy "eljött értem a kaszás és kinyírt" hanem olyan, kitalálsz egy történetet és megírod képekkel, példát a Talek amiket küldtetek témában nézheted meg az enyémet :)

Emailunkra küld el a Tale det amit írtál és feltesszük.Talekhez kell képet készíteni, ha küldöd korhatárt írj mellé.Kórhatárok: 6, 12, 16

18-as korhatáru Talet ne küldj!Bármilyen témáju lehet!

Email amire küldhetsz: zentaimerci@gmail.com

További információ:

Tale-t a Talek amiket küldtetek-nél olvashatsz

Bármilyen fajta sims ről készíthetsz Talet!

Sims 2 vagy Sims 3

Kötelező kép hozzá

Legjobb ha Word Dokumentumban csinálod meg és úgyküldöd el

Figyelj a helyesírási hibákra

Beküldéskor legalább 8 rész legyen kész és utána ha van még ötleted és bővíteni akarod akkor email ben küld el pl.:

9. rész

A feltámdás

és stb... és stb...

 


Hogyan írjunk Tale-t-1.rész

Hogyan kezdj hozzá?

aa

 

 

Talán meglepő, talán nem, de a kezdő, szárnyaikat bontogató tale írók ezt kérdezik meg a leggyakrabban a Sims Tales topicban, amikor először éreznek rá késztetést, hogy ők is alkossanak egy történetet, és ezzel gyarapítsák az oldalon megjelenő tale-ek listáját.

Ha Te is ezen lelkes, de még tanácstalan fiatalok közé tartozol, akkor íme egy tippsorozat, hogyan érdemes hozzáfognod, mire figyelj oda a megvalósítás során, illetve hogyan készíthetsz Te is egy jó tale-t.

Az első téma a „Hogyan kezdj hozzá?” kérdésre keresi a választ.

Az ötlet: 

aa

 

Hiába van meg bennünk az elszántság, hogy tale-t akarunk írni, ha nincs semmilyen ötletünk. Van, akit rögtön megszáll az ihlet, de sajnos akad olyan is, akinek nehezen jut eszébe bármi is. Ha utóbbiba tartozol, akkor íme néhány tipp az ihlet eléréséhez:

- Hallgass zenét! 
- Olvass könyveket! 
- Nézz filmeket, sorozatokat!
- Olvass bele más tale-ekbe az oldalon!
- Gondolj a saját életedre, a családodra, barátaidra, ismerőseidre, a környezetedre! Onnan is rengeteg ötletet tudsz meríteni.

 sss

Elsősorban a magad szórakoztatására, örömére írj, és csak azután akarj megfelelni az olvasóközönségnek! Lehetetlen mindenkinek a kedvében járni, ne is próbáld meg! Olyan témában alkoss, amilyenben akarsz, ne foglalkozz azzal, hogy például most a vámpíros, lovas, akció stb. történetek a népszerűek. Arról írj, amihez kedved van! Éppen ezért felesleges érdeklődni a Fórumon is, hogy ki olvasna tale-t ebből az ötletedből, lenne-e rá érdeklődő. Te legyél az első, azt valósítsd meg, amit Te szeretnél, és írj olyan történetet, amilyet Te is szívesen olvasnál!

Jegyzetelés, avagy a forgatókönyvírás: 

ggg

 

Ha megvan az alapötlet, javaslom, hogy még ne ülj le azonnal írni az első részt, hanemjegyzetelj, készíts vázlatot, vagy forgatókönyvet.

Miket érdemes lejegyzetelni?

- A tale-ed lehetséges címeit. 
- A szereplők nevét. (Magyar vagy külföldi, utóbbi esetben feltétlenül ellenőrizd le, hogyan írják helyesen, de erre még kitérek a 3. részben.) 
- Az alapötletet röviden összefoglalva.
- Az „A” és „B” pontot, ami nem más, mint a történet kezdete (A) és a vége (B), azaz hogy honnan hová akarsz eljutni. (Pl. Fannit mindenki utálja az osztályban, de a végén ő lesz az egyik legnépszerűbb lány az iskolában.)
- Fontosabb eseményeket, amelyek az „A” és „B” pont közé szeretnél tenni, illetve ajánlott is tenni, különben ha nem történik útközben semmi, akkor a történeted unalmas lesz.
- Az egyes részek rövid összefoglalását.

Ha nem ugrasz rögtön neki az alkotásnak, hanem előtte ezeket egy külön dokumentumba, esetleg papírra leírod, sokkal könnyebb dolgod lesz az írásnál, hiszen ott lesz előtted egy vázlat, egy forgatókönyv, ami alapján dolgozhatsz.

Persze ez nem kötelező, választhatod azt is, hogy majd írás közben találod ki, mi fog történni, de ezzel beleeshetsz olyan hibákba, hogy valamit sokáig elhúzol, vagy logikátlanul irányt vált a történet egy idő után.

 f

Próbálj arra törekedni az írás során, hogy ha nem is minden részben, de bizonyos időközönként történjen valami, hogy fenntartsd az olvasó figyelmét. Az érdeklődés fenntartásának egyik nagyszerű módja, hogy a felmerült kérdések egy részére nem azonnal adsz választ, hanem kivársz a végéig, vagy úgy szerkeszted meg a történetedet, hogy az olvasó ne is sejtse, mi lesz a következő rész tartalma, mi fog történni. Legyen kiszámíthatatlan!

A szerkezet: 

Nem elég a jó alapötlet, a tálalásra is oda kell figyelni, vagyis a szerkezetre. Biztosan hallottál már erről az iskolában, de ha még nem nagyon dereng, akkor az alábbi felsorolással segítenék emlékezni:

ttt

 

1. Bevezetés

2. Bonyodalom

3. Kibontakozás

4. Tetőpont

5. Megoldás

Ugye hogy így már ismerős?

f

 

Minden történetet el kell kezdeni valahogy. Erre két lehetőséged van. Az egyik az, hogy még az igazi cselekmény kibontakozása előtt felvázolod az alaphelyzetet, bemutatod a szereplőket, azt a helyet, ahol élnek stb.

A legegyszerűbb, viszont a legunalmasabb és legelcsépeltebb módja ennek a bemutatásnak a következő:

 f

Sziasztok. A nevem Kata, ő az anyukám, az apukám és a húgom. Ebben a nagy házban élünk, 16 éves vagyok és író szeretnék lenni.

Tegyük kicsit színesebbé és érdekesebbé ezt a mondatot, hogy az olvasó nagyobb lelkesedéssel álljon a történetünkhöz, és lehetőleg többet tudjon meg a szereplőinkről:

 f

Lássuk csak, mit is mondhatnék magamról... A nevem Kata és a legnagyobb álmom, hogy híres író legyek. A családommal élek egy hatalmas házban. Apukám elég határozott ember, szereti a rendet, szakmáját tekintve ügyvéd, amit néha itthon is érzünk, mikor kisebb viták alakulnak ki a vacsoraasztalnál. Anyukám süti a világ legfinomabb csokitortáját, ami nem véletlen, hiszen profi cukrász, van egy helyes kis cukrászdája a belvárosban. Imádja az édességet és az embereket, mindig vidám, sosem láttam még szomorúnak. Lilla, a húgom viszont kicsit olyan, mint ha nem is lenne családtag. Nem rossz szándékú, de teljesen zárkózott, nem szereti az embereket, és néha az az érzésem, hogy engem sem. Nagyon keveset beszél és szinte semmi sem érdekli a vázlatfüzetén túl. Viszont nagyon szépen rajzol, tényleg ámulatba ejtő!

A helyi gimnáziumba járok, éppen a tízedik osztályt taposom... 

Ugye hogy mennyivel jobban hangzik a második verzió?

Említettem, hogy két lehetőséged van. A másik módja a bevezetésnek az in medias res, azaz rögtön belevágsz a dolgok közepébe, és csak kicsit később adsz magyarázatot.

A város lángokban állt. Viktor a domboldalról nézte végig, hogyan válik a tűz martalékává mindaz, amit foggal-körömmel védeni próbált. Lenézett a cipőjére, fekete volt a kosztól, ahogy a ruhája, a kezei és az arca is. Nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy ez az egész az ő hibája.”

Ebből a pár mondatból máris rengeteg információt kapott az olvasó, de még nem tudja azokat hová tenni: Ki az a Viktor? Hány éves? Hogy néz ki? Hol van most? Mi történt? 
A Te feladatod, hogy a folytatásban, akár a párbeszédek által, akár leírások, belső gondolatok által, de tisztába tedd.

Nem kötelező leírással kezdeni, párbeszéddel is indíthatod a történetedet, ha az szimpatikusabb Neked.

d

 

A bevezetés, ami gyakran nem csak egy epizódból áll ugyebár, nem érdemes sokáig, több részen át húzni-nyúzni, mert egy idő után unalmassá válik, ha még a 10. részben sem jutunk el a bonyodalomig, és nem tudjuk, merre tart a történet.
A túl rövid bevezetés sem előnyös, mert nincs elég idő arra, hogy megismerjük a szereplőidet, megértsük, mit miért tesznek. Meg kell találni az optimális, az úgy nevezett arany középutat.

r

 

Ha letudtuk a kezdeti nehézségeket, jöhet a bonyodalom, azaz valami olyan esemény, ami felborítja az addigi nyugodt állapotot (ha az volt), vagy a szálakat még tovább kuszálja.

Például: Adri boldogan éli életét édesanyjával, amikor egyik nap az anyukája bevallja a lányának, hogy ő igazából egy vérfarkas és valószínűleg Adriból is hamarosan az lesz.

 f

A kibontakozás a történet azon része, ami ugyebár a bonyodalom után következik. Ha maradunk az előző példánál, akkor ezután jöhet minden vérfarkasos dolog ebbe a részbe: az első átváltozás, Adri reakciója stb.

 

f

Ezután jön a tetőpont, a tale legizgalmasabb része, amikor eljutunk a csúcsra, a szálak összefutnak, izgalmas vagy szívszorító jelenetek követik egymást, majd pedig a megoldásban, azaz a legvégén választ kapunk minden kérdésünkre, és ahogy a nevében is benne van, megoldódik a bonyodalom.

hfh

Példa: Adri megtudja, hogy az apja változtatta át az anyját vérfarkassá, és most mindent megtesz annak érdekében, hogy megkaparintsa Adrit. Őt akarja utódjául, hogy lánya legyen a falkájának a vezére. (Tetőpont) Szerencsére Adri és az anyja megtalálja a likantrópia ellenszerét, és mielőtt bárkinek baja esne, beadják mindenkinek az ellenszert, és újra normálisak lesznek, majd boldogan élnek, amíg meg nem halnak. Vége! J (Megoldás)

Nagyjából így kell elképzelni, és így lenne helyes felépíteni egy történetet.

Összefoglalva tehát, hogyan kezdj neki egy Sims Tale-nek:

Találd ki az alaptörténetet!

Határozd meg a kiindulópontot és a végét, ahová el akarsz jutni!

Készíts forgatókönyvet, vázlatot, jegyzeteket!

Írd fel, milyen eseményeket szeretnél beletenni a történetbe!

Röviden foglald össze az egyes részeid tartalmát!

Ügyelj a helyes szerkezetre!

Ezzel leraktad az alapokat. Ha mindez megvan, lépjünk tovább a következő részben, és nézzük meg, mit érdemes ezután csinálni.

 

 Hogyan írjunk Tale-t-2.rész

 

 

Az illusztrálás

Megszületett ugye a nagy ötlet, amiből történetet, nevesebben Sims Tale-t szeretnél készíteni, és adott a kérdés: Hogyan tovább?

Mielőtt továbblépdelnénk a megvalósítás felé vezető úton, előtte nézzük meg, hogy két fontos feltétel teljesül-e:

j

 Rendelkezz valamilyen „The Sims” játékkal. Ez lehet Sims 1, Sims 2, Sims 3, The Sims Krónikák, vagy a The Sims Medieval. Ezek nélkül ugyebár nem tudnál SIMS Tale-t készíteni. (A tipp során én inkább a tale készítéshez legtöbbször használt Sims 2-höz és Sims 3-hoz írok tanácsokat.)

 

 Legyen a gépeden valamilyen szövegszerkesztő program, amelybe majd írni fogsz. A legjobb erre a Microsoft Office Word program, de választhatod akár a WordPadot is, vagy az OpenOffice Writert.

zglv

 

Kerüld el az e-mailben való történetírást. Mindig használj szövegszerkesztőt!

Ha minden megvan, akkor semmi sem akadályozhat meg benne, hogy az ötletedből Sims-szel illusztrált történetet készíts. Arra viszont fel kell készülnöd, hogy rengeteg döntést kell majd meghoznod a továbbiakban.

A következő lépésnél máris válaszút előtt állsz, és csak Rajtad áll, melyik variációval szimpatizálsz.

stj

 

  • Először fényképezel, és csak aztán írsz a képeidhez szöveget.
  • Először megírod a történetedet, vagy csak egy részt, és azután fotózol hozzá.

 Sokan meg szokták kérdezni, melyik a jobb. Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy a kényelmesebb és a célszerűbb.

Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya. Felsorolok párat, így talán könnyebb lesz eldönteni, hogy neked mi felel meg jobban:

 

Először képek, aztán szöveg: 

di

 

- Ebben az esetben hamarabb és részletesebben kell kitalálnod a szereplőket és a helyszíneket, időközben már nem módosíthatsz, hogy mégis inkább barna szeme legyen a kék helyett, vagy kertes házban lakjon bérház helyett, mert akkor mindent újra kell majd forgatnod.

- A jeleneteket előre le kell jegyezned, meghatároznod, hogy nagyjából mik fognak történni, miről fognak beszélgetni, merre fognak járni, ami esetenként nehezebb lehet, hiszen később, mikor írod a szöveget, szembesülhetsz a ténnyel, hogy megfeledkeztél arról, hogy a simnek szomorú arcot kellett volna vágnia, vagy éppen át kellett volna már öltözni.
- Könnyíti a helyzetet, hogy még nincs megírva semmi, tehát szabadon módosíthatsz az elképzeléseiden, nyugodtan írhatod a fejezetet a képeken látottak alapján, de feltétlenül figyelj arra, hogy ez ne befolyásolja a fontos részleteket, amik kihagyhatatlanok a történet szempontjából. (Tehát Anna ne legyen csak a képek miatt vidám, miközben éppen most szakított a barátjával és a történet szerint maga alatt kellene lennie.)

xir

 Először megírod a történetedet, vagy csak egy részt, és azután fotózol hozzá.

- Megírt szöveghez létrehozni a szereplőket és a helyszíneket könnyebb, hiszen már minden készen van, minden fix, csak testet kell öltenie.
- Ilyenkor is ütközhetsz olyan falakba, hogy nem találsz az elképzelésednek megfelelő hajat, ruhát vagy tárgyakat. (Ez esetben bátran fordulj segítségért a fórumozókhoz.) Mindenki szeret ragaszkodni azokhoz, amiket egyszer már leírt, legyen az egy ruha, egy testhelyzet vagy egy utcakép.
- Ha sehogy se sikerült megoldani a hiányt, akkor kénytelen leszel átírni a szöveget, ami egy jól sikerült rész esetében kicsit bosszantó ugyan, de kivitelezhető. Véleményem szerint könnyebb is, mint mindent újra leforgatni.

Bármelyik sorrendet is választod, ne felejtsd el, hogy semmit se szabad véresen komolyan venni! Persze ha a szövegben az áll, hogy „A lányon piros pulóver volt”, akkor illik rajta piros pulóvernek lenni, de ha mondjuk egy szoba leírásánál nem látszik a képen minden apró részlet, akkor azért nem kell plusz még két képet beszúrni ennek érdekében.

 hgb

Ha ez megvan, újabb döntést kell meghoznod: Melyik játékkal illusztrálod a történetedet?

Sokszor felmerült már ez a kérdés Fórumokon, leginkább abban a formában, hogy melyikkel jobb forgatni (Sims 2-vel vagy Sims 3-mal). Természetesen megoszlanak a vélemények, de ahogy az előzőnél, itt is csak azt tudom mondani, hogy Te döntsd el!

Azt a játékot válaszd:

  • amelyiket jobban szereted,
  • amelyiket már elég jól ismered,
  • amelyikkel szerinted a legjobban meg tudod valósítani a tale-edet.

Akkor lássuk először a mostani témánkat, a fotózást, avagy a forgatást!

  • Ha forgatásra kerül a sor, fontos, hogy először készítsd el a szereplőidet!

 s4´#

 

Ha Sims 2-vel forgatsz, érdemes először a Formatárban létrehoznod a simeket, hogyha később másolatokra is lenne szükséged, vagy egy másik szomszédságban forgatnál velük, csak pár kattintás és meg is vannak.

(Formatár elérhetősége: Start =>Programok => EA Games => az utolsó kiegészítő/cuccok csomag => The Sims 2 Formatár)

  • Második lépés, hogy építsd fel a helyszíneket! Nem kell rögtön az összeset, elég mindig csak az aktuálisat.

 

Ha ez megvan, jöhet a fotózás. Képeket mind a Sims 2, és mind a Sims 3 esetében is a „C” gomb lenyomásával tudsz készíteni.

A játék a képeket eltárolja, ezeket alább érheted el:

ur

 

Sims 2:

Ha olyan telken játszol, amin Simek is élnek, akkor ide menti általában: 

C:\Documents and Settings\Te profilod\Dokumentumok\EA Games\The Sims 2\Neighborhoods\N001\Storytelling 

Az N001 a szomszédság száma, jelen esetben Szépkellemesé, ha más szomszédságban játszol, annak más a száma. 

Ha építkezés módban fényképezel, akkor bekerülhet ide is a kép: 

C:\Documents and Settings\Te profilod\Dokumentumok\EA Games\The Sims 2\Storytelling

 gvk

Sims 3:

C:\Documents and Settings\Te profilod\Dokumentumok\Electronic Arts\The Sims 3\Screenshots

  • Mire ügyelj a forgatás során?

 

Először is nézzünk meg egy HIBÁKKAL TELI Sims 2-vel készült képet. Megtalálod vajon mind a hét zavaró tényezőt?

 

 

Nézzük akkor, mit rontottam el ezen a fotón:

  • Le vannak húzva a falak.
  • Látszik a kristály.
  • Látszik a gondolat- és beszédbuborék.
  • Látszik az udvaron a rács = építés módban fotóztam.
  • Nem túl előnyös fotózási szög. Túl távoli a kép.
  • Rossz minőségű a kép.
  • Igénytelen berendezés, „üres” szoba és kihaltság a távolban.

Most nézzük meg, milyen egy igényes kép:

 

 

Ugye, hogy jobb ránézni? Lássuk, hogyan sikerült orvosolni ezeket a problémákat Sims 2-ben:

 

 

  • Le vannak húzva a falak: Felhúzom a falakat.
  • Kristály eltüntetése: Egyszerre lenyomom a Ctrl+Shift+C billentyűket. Fent megjelenik egy kis ablak, amelybe a következő kódot kell beírni: plumbbobtoggle off.
  • Gondolat-és beszédbuborék eltüntetése: Szintén az előző módszer segítségével előhívom az ablakot, és beírom a következő kódot: showheadlines off
  • Látszik a rács: „Élő mód”-ban kell fotózni.
  • Nem túl előnyös fotózási szög: Kamera módban fotózzunk! Ezt a TAB billentyű lenyomásával érhetjük el. Eltűnik a kezelőfelület, és mi irányíthatjuk a kamerát az egerünkkel, valamint a billentyűzetünk segítségével:

Q: lejjebb 
E: feljebb 
A (vagy balra nyíl): balra
S (vagy hátra nyíl): távolítás
D (vagy jobbra nyíl): jobbra
W (vagy előre nyíl): közelítés

+ gomb: tovább közelíthetünk a képen. Ez akkor jöhet jól, mikor olyan dolgokat fotózunk, amiket már a Q betűvel nem tudunk jobban megközelíteni (például a kertben, egy földön ülő gyereket)
- gomb: kicsit szélesebbé teszi a kamera szögét. Hasznos lehet, ha kisebb terekben kell fotózni. Csínján bánjunk vele, mert sokat torzíthat a képen. Például ha a tárgyak és a simek is furcsa alakot vesznek fel, akkor már semmiképp se készülhet előnyös kép.

  • Rossz minőségű kép: állítsd át a következőre!

 

 

  • Igénytelen berendezés, „üres” szoba és kihaltság a távolban: Tegyél képeket a falra, tegyél le több, szebb bútort, apró kiegészítőket! Állítsd be, hogy látszódjanak a szomszédok, így a környék se tűnik nagyon elhagyatottnak. (Ezt az előző képen bemutattam.)

 

Néhány hasznos kód a forgatáshoz:

  • boolProp snapObjectsToGrid [true/false] 
    - A false opcióval szabadon építkezhetsz (A bútorokat nem csak a négyzetrácsra rakhatod)
  • moveObjects [on/off] 
    - Bármilyen tárgyat forgathatsz, törölhetsz, sőt a simeket is mozgás közben.
  • maxmotives (csak az Éjszakák kiegészítővel működik)

- Feltölti az összes sim szükségletét.

  • sethour [szám]

- Kedvedre állíthatod az időt. Ha azt akarod, hogy reggel 8 legyen, írj oda egy 8-ast, ha azt, hogy este 8, akkor 20-ast.

 

Sims 3-ban is előfordulhatnak ehhez hasonló hibák. Nézzünk erre is egy példát!

 

 

 

Ugye, hogy találtok ezen is zavaró apróságokat? Lássuk, hogyan tudunk ezen javítani a Sims 3-ban:

  • Le vannak húzva a falak = fel kell húzni a falakat.
  • Látszik a kristály => Ctlr + Shift + C => hideHeadlineeffect on/off
  • Látszik a gondolat-és beszédbuborék =>ugyanaz, mint az előző
  • Látszik a rács: „Élő mód”-ban kell fotózni.
  • Nem túl előnyös fotózási szög: Kamera módban fotózzunk! Ezt a TAB billentyű lenyomásával érhetjük el. Eltűnik a kezelőfelület, és mi irányíthatjuk a kamerát az egerünkkel, valamint a billentyűzetünk segítségével:


Az "A" "W" "S" "D" és nyíl gombok horizontális mozgást engednek meg.

A "Z" és "X" gombok közelítésre és távolításra használhatóak.
A "Q" és "E" gombok a kamera függőleges mozgását teszi lehetővé.
A Shift + A kombinációval a kamera dőlésszögét állíthatod. 
A Shift + D természetesen a másik irányba dönti a kamerát.

A Shift + S kombinációval a kamera visszaáll horizontális állásba.

  • Rossz minőségű kép: ha tudod, állítsd feljebb a grafikát!
  • Igénytelen berendezés, „üres” szoba: Tegyél képeket a falra, tegyél le több, szebb bútort, apró kiegészítőket!

Ha mindez megvan, nézzük meg, mit alkottunk!

 

 

Máris sokkal jobb!

Néhány hasznos kód a forgatáshoz:

  • fadeobjects false/true

- Ez a kód megakadályozza, hogy a fák és egyéb tárgyak eltűnjenek, mikor rájuk közelítesz. (A Simekre ez nem érvényesül.)

  • moveObjects [on | off]:

- Építés és vásárlás módban eltávolítja a tárgyak elhelyezési korlátait.

Ezzel le is tudtuk a második részt, és jöhet egy kissé szárazabb, de annál hasznosabb „tananyag”.

 

Írás és helyesírás

Bár nem mindenki gondolja így, én azt vallom, hogy egy Sims Tale esetében 50-50%-ban fontos az illusztrálás és a szöveg is. Néha sajnos nem elég, ha jók a képek, miközben nem túl élvezetes a fogalmazás, tele van helyesírási és egyéb nyelvtani hibákkal. Ebben próbálok most segíteni, mire kell odafigyelni, ha végre leülünk és elkezdjük a tényleges írást.

Itt is fontos döntéseket kell meghoznod. Érdeklődhetsz természetesen másoknál, de alapvetően megint csak azt tudom mondani, hogy azt a lehetőséget válaszd, ami Neked jobban fekszik, jobban illik a Te stílusodhoz. Miben is kell először döntened?

  1. E/1-ben, vagy
  2. E/3-ban írsz?

 

Első verzió = E/1:

  1. Hahó! Figyelsz te rám? – integetett előttem Gergő, én pedig igyekeztem minél előbb visszatérni a való világba, és elhessegetni magam körül az ijesztő gondolatokat.
  2. Bocsánat, csak elbambultam – motyogtam kissé kábán.

Gergő aggódva nézett rám. Látta rajtam, hogy valami nyomaszt, és addig nem hagyott békén, amíg ki nem szedte belőlem, mi történt.

Második verzió = E/3:

 

  1. Hahó! Figyelsz te rám? – integetett Matt, Csilla pedig igyekezett minél előbb visszatérni a való világba, és elhessegetni maga körül az ijesztő gondolatokat.
  2. Bocsánat, csak elbambultam – motyogta kissé kábán.

Gergő aggódva nézett rá. Látta Csillán, hogy valami nyomasztja, és addig nem hagyta békén, amíg ki nem szedte belőle, mi történt.

 

Már sokszor volt kérdés a Fórumon, hogy kinek melyik írásmód a szimpatikusabb, így onnan szemezgetnék néhány meglátást, ki mit mondott ezekről:

E/1-ben akkor könnyű írni, hogy ha teljesen bele tudsz bújni valaki bőrébe, teljesen át tudod érezni és élni, amit érez és megél. Olvasni is ezért jó, mert gyakorlatilag a fejében vagyunk, és a szemével látunk. Ugyanakkor egyoldalú is kissé, hiszen mindent csak ő mesél, tehát csakis az ő véleménye és nézőpontja szerint van lehetőségünk megítélni az eseményeket, a szereplőket. Azért szeretek így írni, mert személyesebb, barátságosabb a hangnem mesélő és olvasó között. Viszont ha 2-nél több szálon fut a sztori, akkor már problémásabb, persze már erre is láttam példát, hogy egyszerre több mesélővel is találkozott az ember egy könyvön belül. Olvasni nem nehezebb, ha érthetően és nyilvánvalóan vannak elválasztva a részek, viszont írni nehezebb, mert egészen máshogy mesél két különböző ember.

E/3-ban azért jó írni, mert így mellékes vélemények nélkül, tényeket mutatva lehet feltárni a szereplőket, a cselekményt. Senki véleménye se befolyásol minket, általános képet kaphatunk mindenkiről. A gondolatok és érzések is szélesebb skálán mozognak, hiszen az író bármikor beletekintést engedhet bármelyik szereplője gondolataiba, és lényegében akárkit követhet, nem csak feltétlen az egy szem főszereplőt. Az imént felsoroltak miatt szeretem, külső szemmel mutathatunk be, és mélyebbre láthatunk mindenben és mindenkiben. Akkor könnyebb így írni, hogy ha több szálon futnak az események és nem tudunk, vagy nem akarunk mesélők és stílusok között ugrálni. Egyféle hangvétellel tudunk elmesélni mindent. 
(NoAngelBrigi)

Én mindkét írásmódot szeretem, legyen az E/1 vagy E/3. Annyi, hogy E/3-mal talán többször találkozunk, és ha tudat alatt is, de rutinosabbak vagyunk benne. Itt nagyobb a szabadság, hiszen több mindent leírhatunk. Cselekményesebb történeteknél konkrétabban látjuk, hogy mi is történik valójában, egyéb információkhoz jutunk. Árnyaltabb képet kapunk, hiszen az információk több helyről származnak. Magunk választhatjuk ki, hogy melyik szereplővel szimpatizálunk. 
Ugyanakkor a blogok és élménybeszámolók rohamos terjedésével egyre nagyobb teret hódít az E/1 mód, amit én nagyon élvezek. Tényleg a legnagyobb előnye a személyesség, és hogy a szereplő jobban megismerhető saját gondolatai, véleménye által. Egy érdekes szempontból bemutatva egy történetet egész más hangulatot kapunk. Ennél a nehézség talán a leírásokban rejlik. Más irányból kell megközelíteni, ugyanakkor ugyanolyan jól megoldható. 
Írtam már E/1-ben és E/3-ban is és mindkettőt élveztem. 
(Dani94)

Ha ez megvan, akkor a következő kérdésre is meg kell adnod a választ: Az alábbi párbeszéd szerkesztési módok közül, melyik áll közelebb Hozzád, melyikben könnyebb írnod?

Első verzió:

Panni: Átjössz délután?
Fruzsi: Persze. Hányra menjek?
Panni: Bármikor jöhetsz. Anya nincs itthon.

Második verzió: 

- Átjössz délután? – kérdezte Panni lelkesen.
- Persze – bólogatott Fruzsi. – Hányra menjek?
- Bármikor jöhetsz. Anya nincs itthon.

A legtöbben minden bizonnyal az első verzióra szavaznak, ami persze érthető is, hiszen az kevésbé megerőltetőbb és bonyolultabb, mint a második. Viszont az utóbbit azért szereti sok olvasó, mert a leírások, idéző mondatok (kérdezte, mondta, szólt stb.) csak még jobban színesítik a történetet, és abban segítenek, hogy beleélhessük magunkat az eseményekbe, tágabb képet kapunk a szereplőkről, az érzéseikről, a jellemükről, a helyről, ahol jelenleg vannak stb.

Ezzel persze nem azt mondom, hogy az első verzió rossz választás, az is lehet jó, ha nem csak ezzel van tele egy rész, és néha feldobod egy-egy leírással. Nem kell túlzásba esni, de egy-két mondat nem árt, hogy megtörje az egymást követő párbeszéd-hegyeket. Az is szintúgy jó megoldás, ha egy-egy közlés mögé idéző mondatot írsz, hogy még jobban el tudjuk képzelni, miként hangozhatott el az a mondat. Panni boldogan, szomorúan, esetleg zavartan mondta azt, hogy „Átjössz délután?”. Mit csinált közben? Felemelte a kezét, beletúrt a hajába, csodálkozva pislogott?

Nézd csak!

Pl. Panni: Átjössz délután? – kérdezte lelkesen.

Én ezt ilyen köztes variációnak nevezem.

Ha esetleg a második verzióval szimpatizálsz és gondolatjeleket alkalmazol, nem árt tisztában lenni egy-két alapvető szabállyal, amit sokan el szoktak rontani.

 

- Azt hiszem, Buksi kiszökött. 

 

A gondolatjel után MINDIG SZÓKÖZ van! Ugyanúgy SZÓKÖZT KELL TENNI írásjelek után is, tehát a vessző, pont, kettőspont után is.

Helytelen: Elmentem a boltba,de zárva volt. Nem értettem,miért.

Helyes: Elmentem a boltba, de zárva volt. Nem értettem, miért.

Nézzük meg, milyen lehetőségeink vannak a párbeszédeknél:

Első lehetőség: Kijelentés, azaz a pont 

Helytelen: - Azt hiszem, Buksi kiszökött. – sóhajtotta szomorúan Emma.
Helyes: - Azt hiszem, Buksi kiszökött – sóhajtotta szomorúan Emma.

Miért az utóbbi helyes? Mert maga a közlés és az utána lévő idéző mondat, vagyis az elbeszélői megjegyzés EGY MONDATBA tartozik, ezért kerül majd csak Emma után pont, és ezért írjuk magát a kommentárt is kis kezdőbetűvel.

Második lehetőség: Felkiáltójel és kérdőjel 

Helytelen: - Buksi kiszökött! – Kiáltotta Emma.
Helyes: - Buksi kiszökött! – kiáltotta Emma.

Helytelen: - Buksi kiszökött? – Kérdezte Emma.
Helyes: - Buksi kiszökött? – kérdezte Emma.

A felkiáltójelet és a kérdőjelet minden esetben kiírjuk, tehát a közlés végére tesszük, viszont ettől függetlenül továbbra is kis kezdőbetűvel írjuk a kommentárt, és azután pontot teszünk.

Harmadik lehetőség: Közbeékelődő megjegyzés 

Helytelen: - Ha Buksi tényleg kiszökött, – kezdte Emma – akkor minél előbb meg kell találnunk.
Helyes: - Ha Buksi tényleg kiszökött – kezdte Emma –, akkor minél előbb meg kell találnunk.

Továbbra is kisbetűs a kommentár, hiszen a mondat szerves részét képezi, vis



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 10
Tegnapi: 2
Heti: 44
Havi: 235
Össz.: 94 541

Látogatottság növelés
Oldal: Sims 2-3 Tale küldés
Sims világ - © 2008 - 2024 - mysimsvilag.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »